גירושין ברבנות – מה הן האופציות שעומדות בפניכם

גירושין ברבנות

כידוע, מדינת ישראל כמדינה יהודית מאפשרת לזוגות אשר בוחרים להתחתן, לעשות את זה בישראל באמצעות הממסד הרבני, קרי במסלול האורתודוכסי, ואם הם בוחרים במסלול אחר, הרי שהם יכולים לערוך טקס בישראל אך הם צריכים להתחתן אזרחית בחו"ל, בשביל להיות רשומים בארץ כזוג נשוי.

לעומת זאת, היא איננה מאפשרת מסלול של גירושים אלא דרך הרבנות. על כן, גם מי שהתחתן במסלול אזרחי ורשום כזוג נשוי בישראל, חייב במידה והוא יהודי לעבור דרך הרבנות אם הוא רוצה להתגרש.

עם זאת, יש מה שמכונה "מרוץ הסמכויות" והוא מתייחס לשאלה, איפה ידונו בכל הנושאים שעולים מתוך תהליך הגירושים. כלומר, איפה ידונו בשאלות כגון חלוקת רכוש, משמורת ילדים, הסכמי ראיה וכדומה. מירוץ הסמכויות בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה והוא מתנהל על פי השאלה, מי הראשון שפנה ולאן הוא פנה.

כלומר, אם נניח אתם מעוניינים שבית המשפט ידון בעניינכם ולא הרבנות, הרי שעליכם לפנות אל בית המשפט ולפתוח שם תיק, לפני שהצד השני יפנה אל הרבנות ויעשה זאת. אם התיק נפתח קודם בבית המשפט, אז שם הוא ידון. מה שכן, תהליך הגירושים בפועל, טקס החליצה והרישום שלכם כזוג גרוש, יתבצע דרך הרבנות, הוא לא יכול להתבצע בבית משפט ולא במקומות אזרחיים אחרים, על פי החלטת מדינה.

כעת עולה שאלה, מתי לפנות אל הליך גירושין ברבנות ומתי בבית משפט ומה ההבדל בין השניים. חשוב לציין, שעורך דין לענייני גירושים משתלב בשני המקרים בכל מקרה, מאחר ויש צורך להכין את ההסכם אותו יהיה ניתן להציג בפני השופט או הדיינים, אך כאמור, מערכת החוקים אם הערכים על פיהם תיקבע ההחלטה, היא שונה לגמרי.

מתי נפנה אל בית דין רבני ומתי נפנה אל בית המשפט

ההנחה הכללית ואפשר לומר המכלילה היא, שבית משפט אזרחי טוב יותר לנשים, בעוד שבית דין רבני טוב יותר לגברים. בין אם זה בגלל שכל אחד רוצה את הצדדים בצורה שונה ובין אם זה בגלל שצד אחד מחליט על פי חוקי המדינה וצד אחד מחליט על פי חוקי ההלכה. בכל מקרה אגב, בית הדין הרבני לא יכול להתרחק יותר מדי מהחוק בישראל, שכן הוא צריך לעמוד בגבולות מסוימים, למשל, בכל מה שקשור בחזקת הגיל הרך.

עם זאת, ברמת ההיגיון, אם אנחנו מעוניינים שהתהליך יתבצע על פי חקיקה אזרחית, על פי מערכת ערכים חילונית, סביר להניח שנפנה אל בית משפט, שם אגב ישלחו אותנו לגישור בשביל למצוא פתרונות במידה ולא הצלחנו, לעומת זאת, אם אנחנו חיים תחת מערכת ערכים דתית, אז מן הסתם, אנחנו נעדיף לפנות אל בית דין רבני ולקבל את החלטתו כך או אחרת.