מין במשפחה – מה העונש על כך

חוק העונשין מייחס חשיבות ספציפית לנושא של עבירות מין בתוך המשפחה. ההתייחסות נובעת מעצם זה, שכל ביצוע של עבירת מין בתוך המשפחה, היא פלילית, אסורה, והאיסור נובע מעצם העובדה שמדובר בעבירות שנעשות כלפי חסרי ישע ברוב המקרים, כלומר אנשים חלשים שאינם יכולים לסרב או להתנגד, בין אם זה בגלל גילם, מבנה גופם, מצבם המנטאלי ובין אם זה בגלל ההיררכיה המשפחתית.

החוק מגדיר בצורה ברורה מה הכוונה "במשפחה" וכן מה הכוונה יחסי מין, כשעל פי החוק יש היררכיה ברורה לרמת החומרה בכל אחד מהמצבים. כלומר, מה נחשב למקרה החמור ביותר ומה נחשב למקרים יותר קלים לכאורה (זה בא לידי ביטוי בענישה כמובן).

מבחינת ההתייחסות לתא המשפחתי, הרי כאשר מדברים על בן משפחה, הכוונה להורים, אחים ואחיות, סבים וסבתות וכן בני זוג (צריך לציין, שיש גם מצבים של עבירות מין בתוך משפחה מקרבה שנייה, כלומר דודים/דודות או ילדיהם).  על פניו אפשר לחשוב שמדובר רק במצבים בהם האדם הגדול יותר (מבחינת גיל) עלול לבצע את העבירה, אך זה לא מדויק, שכן מוכרים גם מקרים אחרים, וגם אז זה ייחשב כעבירת מין בתוך משפחה.

כאמור, מעבר לעניין של היררכיה משפחתית, הרי שיש גם עניין של היררכיה של העבירות עצמן. על פי החוק, ישנן 4 סוגים עיקריים של עבירות מין. אונס, מעשה סדום, מעשה מגונה בקטין והעבירה האחרונה היא מעשה מגונה בפני קטין. ההבדלים בעבירות, באים לידי ביטוי בין היתר בענישה, למשל על העונש על אונס הוא עשרים שנה, בעוד שהעונש על עבירות מגונות נעות בין 4-5 שנים ל-10 שנים.

כיצד מתמודדים עם האשמה בגין עבירת מין

זה אף פעם לא פשוט להתמודד עם אשמה אודות עבירת מין, אחת כמה וכמה כשמדובר על עבירת מין בתוך המשפחה. הרי שהאשמה כזו יכולה להכריע חיים של אדם מבחינה משפחתית, ציבורית, כלכלית ועוד.

על מנת להתמודד עם האשמה, יש לפנות אל עורך דין פלילי שידע להתעסק עם היבטים שונים של ביצוע עבירות מסוג זה, בין אם זה בהיבט המשפטי, בין אם זה בהתנהלות מול המשטרה והרשויות השונות, אך הוא גם צריך לדעת כיצד להתמודד עם העבירה בהיבט התקשורתי.

חשוב להדגיש כאן נקודה משמעותית, עצם זה שאדם חשוד עדיין לא מלמד דבר על ביצוע העבירה. כלומר, ישנן דרכים להפריך את ביצוע העבירה. למשל, שימוש בראיות, שימוש בעדים, תחקור של בני משפחה, אם ניתן אז גם תחקור של האדם שחווה את העבירה, אליבי ועוד.

חשוב לציין, הרבה פעמים אנשים שחשודים בביצוע עבירה כזו, נמצאים בסיטואציה שמובילה אנשים אחרים להאשים אותם בביצוע עבירות מסוימות, מן הסתם יהיה פשוט להוכיח שזה לא נכון אך בעזרת עורך דין מקצועי ומנוסה, זה בהחלט אפשרי.