מרכז גמילה – הבית של כל מי שרוצה להיגמל

מרכז גמילה

מרכז גמילה – הבית של כל מי שרוצה להיגמל

לא פעם בסרטים או בסדרות אמריקאיות אנחנו יכולים לראות אנשים יוצאים ונכנסים ממרכזי גמילה שונים, שם הם מקבלים טיפול מאנשי מקצוע על מנת להיגמל מהתמכרויות שונות, בין אם זה לסמים, אלכוהול, תרופות, מין ועוד שורה ארוכה של דברים שמשפיעים עליהם, משנים את ההתנהגות שלהם והורסים להם את החיים.

יש אנשים שעבורם זה לא סרט או פרק בסדרה, זו המציאות. בין אם הם היו פעם אחת במרכז גמילה ובין אם הם היו כמה וכמה פעמים במקום כזה. התמכרויות זו תופעה מאוד מוכרת, מאוד נפוצה, מאוד אנושית ולא מעט אנשים מתמודדים איתה. יש מי שמודע לכך ויש מי שלא, יש מי שמכיר בכך ויש מי שמסרב, ויש כאמור, מי שמוכן ויכול לקבל עזרה ומי שלא. מי שבאמת יכול ורוצה לקבל עזרה, ימצא אותו באותם מרכזי גמילה שמפוזרים ברחבי הארץ ומציעים מגוון רחב של שירותים עבור מכורים.

לפני שנסביר מה אפשר למצוא במסגרת של מרכז גמילה ומדוע משתלם להיכנס אליו במקרה של התמכרות כזו או אחרת, חשוב להבהיר, יש מרכזים שעוסקים בהתמכרות בתחום מסוים, למשל אלכוהול או סמים, מין וכדומה, וכן יש מרכזים שעוסקים במגוון רחב של התמכרויות תחת קורת גג אחת, מתוך תפיסה שכל התמכרות היא התמכרות והסיבה איננה משנה.

מרכז גמילה הוא למעשה הבית של האנשים המכורים אשר רוצים להיגמל מההתמכרות שלהם ולחזור אל שגרת חיים רגילה, שגרת חיים של אדם ממוצע, כפי שהיה להם לפני שהם התמכרו לחומר כזה או אחר. במובנים מסוימים המרכז מהווה גם סוג של מקום בו עובדים על ההתמכרות בשביל לצאת ממנה, אך הוא גם מהווה אזור נוחות למכורים, שכן זה המקום שמרחיק אותם מהסביבה המוכרת להם, הסביבה בה הם התמכרו וחיו כמכורים.

כשבן אדם נכנס אל מרכז כזה, הוא למעשה בוחר להתנתק מהחיים שהוא מכיר, חיים של אדם מכור, מתוך כוונה לשנות אותם. הוא מתנתק מהסביבה, מתנתק מדברים שהוא מכיר, מתנתק מאורח חיים שהוא חי על פיהם במשך זמן רב, עד שהוא למעשה מרגיש מספיק חזק, מספיק בטוח בעצמו בשביל לצאת מהמרכז ולחזור ולנהל את חייו בצורה רגילה, בצורה שגרתית. המרכז אמור לספק לו את כל הכלים גם בשביל להתנקות, גם בשביל להיגמל אך גם בשביל לשקם את חייו ולהיות מסוגל לחזור ולתפקד בצורה רגילה, בין אם זה כאיש משפחה, כאיש עבודה ובכל תחום אחר.

לפני שנסביר מה בדיוק אנחנו יכולים למצוא במרכזי גמילה, צריך לומר שהבחירה להיכנס למרכז היא לא פשוטה אך היא עדיפה על פני ניסיונות גמילה אחרים, מאחר והמרכז מבודד את האדם המכור מהסביבה, מנקה רעשים חיצוניים שיכולים להפריע לו ומאפשר לו לעבור תהליך שלם, כולל, של ניקיון, של שיקום. על פי תוכנית עבודה מאוד מוגדרת וברורה.

מה אנחנו נמצא במרכזי גמילה?

מרכזי גמילה כוללים אנשי מקצוע אשר מתמחים בטיפול במכורים בהיבטים שונים. החל מפסיכולוגים, יועצים, עובדים סוציאליים, מטפלים שיודעים לעבוד באופן פרטני עם מכורים וכן מטפלים שיודעים לעבוד בקבוצות עם מכורים.

מעבר לכך, המרכזים כוללים גם אנשים שאחראים על משק בית, למרות שבמקרים רבים המטרה היא שהמכורים יהיו אלה שיבצעו את העבודות השונות במקום, בין אם זה ניקיון, בישול וכדומה, זאת במטרה להכין אותם לחיים אחרי שהם יצאו מהמרכז.

המרכזים כוללים הרבה פעמים גם פעילויות שונות, ספורט, תרבות וכדומה, בשביל לספק חוויה מעשירה וגם לאפשר למפותחים ליהנות מאפשרויות שונות, כמו בעולם שבחוץ.