עבירות סמים בצבא – כיצד מתגוננים במצב כזה

סמים בצבא

המערכת הצבאית פועלת ביד קשה כנגד חיילים, סדיר, קבע או מילואים, אשר מבצעים עבירות סמים בין אם מדובר בעבירות הנחשבות קלות, כמו שימוש עצמי ובין אם מדובר בעבירות יותר קשות, כמו גידול, סחר, הפצה וכדומה.

הסיבה לכך היא מאוד פשוטה, אי אפשר לקבל עבירות סמים בצבא. חיילים חייבים להיות כל הזמן מפוקחים, חייבים לעמוד בחוקים ובכללים שהצבא קובע, אי אפשר לאפשר לחיילים לפעול כרצונם בנושא זה, כמו בנושאים אחרים. מעבר לכך, הרי שחיילים מהווים דוגמא לשאר החברה.

כיצד פועלים נגד עבירות סמים

כידוע, המערכת הצבאית מחזיקה ברשותה מערכת משפט משלה. זו מערכת נבדלת מזו שקיימת באזרחות, שכן היא תקפה אך ורק לחיילים ולכל מי שמשרת בצבא. על כן, כל חייל אשר נחשד בעבירות סמים כאלה ואחרות, נחקר על ידי המשטרה הצבאית ונשפט על ידי בית משפט צבאי.

חשוב לציין, הענישה בצבא שונה מזו באזרחות, יחד עם זאת, במקרים רבים אפשר שהענישה תהיה דומה וכן אם מדובר בעבירות משמעותיות, אז העונש יבוצע על פי הדין האזרחי וכן הוא יבוצע בבית סוהר אזרחי ולא צבאי בהכרח. יחד עם זאת, חיילים הנשפטים בעבירות סמים מסוימות, קלות, מוחזקים במאסר בבתי כלא צבאיים.

איך אפשר להתגונן במשפט צבאי

כל חייל אשר חשוד בביצוע עבירות סמים בצבא, זכאי לקבל הגנה משפטית. הוא יכול לקבל אותה באופן פרטי, על ידי העסקת עורכי דין המתמחים בדין הצבאי. כמו כן, אם לחייל אין אפשרות כלכלית לממן עורך דין צבאי, הרי שהוא יכול לפנות לסנגוריה הצבאית שתייצג אותו.

חשוב להבין, בדומה לעבירות סמים באזרחות, הרי שגם לעבירות סמים במהלך השירות הצבאי יש השפעה ארוכת טווח. לא רק במובן הזה שהחייל נעצר, נשפט ויושב בבית סוהר לאחר מכן, אלא גם במובנים אחרים. הוא משוחרר מהצבא, זה נרשם בתיק האישי שלו, ועל כן זה נחשב לעבירה פלילית לכל דבר ולכן גם ייפתח לו תיק במשטרה.

מה חשוב לדעת על עבירות סמים בשירות הצבאי

בעיקרון, הדין הצבאי מאוד דומה לדין האזרחי, ועל כל מי שמתגייס לצבא ומשרת בו, אין זה משנה אם בתור חייל סדיר, קבע או מילואים, חייב לעמוד בו. יחד עם זאת, הדין הצבאי מתייחס גם למצבים בהם חייל מסרב לבצע בדיקת שתן לגילוי סמים.

במידה וזה המצב, הרי שהחייל עלול להיענש בחומרה, שכן זו יכולה להיות הוכחה שיש לו מה להסתיר. יש מקרים בהם חיילים הועמדו לדין ונגזרו עליהם עונשים שכוללים מאסר. בכל מקרה, חשוב לציין, לא כל מצב מחייב את החייל להדגיש דגימה. אם הוא לא רוצה, אז יש להוציא צו מיוחד לשם כך.

לסיום, אם אתם חשודים בביצוע עבירות סמים בזמן השירות הצבאי שלכם, מוטב שתיעזרו בעורך דין שילווה אתכם לאורך כל התהליך.