פוטרתם שלא כדין? הכירו את האפשרויות שלכם

פיטורים

פיטורים מהעבודה זה אף פעם לא דבר נעים. השלב בו אנחנו מוזמנים אל משרדו של המעסיק או המנהל שלנו, ושם נאמר לנו שהוא נאלץ לפטר אותנו מסיבה כזו או אחרת, יכולה להותיר בנו תחושה מאוד לא נעימה. לא רק מבחינה פנימית, אלא גם מבחינות אחרות כמובן. הרי ברגע שמחליטים לפטר אותנו מהעבודה, חיינו משתנים מקצה לקצה, בין אם זה בהיבט כלכלי, חברתי, ולעיתים גם בהיבט נפשי.

אחת כמה וכמה כשמדובר בפיטורים שלא כדין. החוק מאפשר למעסיקים לפטר עובדים במצבים שונים, אך עליהם לעשות זאת בצורה חוקית, עליהם לעשות זאת כדין. ישנם מקרים ספציפיים המוגדרים בחוק כמקרים של פיטורים שלא כדין. אם אחד המקרים האלה מתרחש, אזי שאנחנו צריכים לפעול בנושא בשביל לקבל את מלוא הזכויות שלנו.

באילו מקרים הפיטורים אינם כדין?

החוק כאמור, מגדיר מקרים של פיטורים שלא כדין. המקרה הנפוץ ביותר הוא אפליה אסורה. למשל, מקרים בהם מפטרים עובד על רקע גילו, מינו או מאפיינים אחרים הקשורים להיבטים מסוימים שאינם נובעים לאיכות עבודתו או מצבו של בית העסק, ולכן אין סיבה לפטר אותו.

מקרים אחרים אשר מוגדרים כפיטורים שלא כדין, הם פיטורים ללא שימוע תקין או ללא שימוע בכלל. תהליך שכל עובד אשר עומד בפני פיטורים זכאי לקבל אותו. כמו כן, אסור לפטר עובד שדרש לקבל זכויות סוציאליות, ניסה לארגן ועד עובדים. מקרה נפוץ אחר, פיטורי עובד עקב יציאה לחופשת מחלה או להבדיל, עובדת שיצא לחופשת שמירת הריון או לידה.

בכל אחד מהמקרים הנ"ל, כאמור, אסור לפטר את העובד/ת או שאפשר לפטר רק אחרי הליך שימוע מסודר וברור. בכל אחד מהמקרים, זכותו של העובד או העובדת להגיש תביעה כנגד המעסיק ולדרוש ממנו פיצויים ובמקרים מסוימים הוא אף יכול לדרוש צו מניעה כנגד הפיטורים. יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון, שלא תמיד בית המשפט יהיה מוכן להוציא צו כזה ולא בטוח שהעובד ירצה להכריח את המעסיק להחזיר אותו לעבודה.

מה עושים מול מקרים של פיטורים שלא כדין?

ובכן, פיטורים שלא כדין כאמור מחייבים תגובה כזו או אחרת. לשם כך יש לפנות אל עורך דין המתמחה בדיני עבודה ויהיה מסוגל לספק סעד משפטי בעניין. הוא יכול לפעול מול המעסיק, דרך מכתב התראה או בדרכים אחרות, ובמידת הצורך הוא יוכל לפנות אל בית המשפט לענייני עבודה בשביל להגיש תביעה.

באופן טבעי הוא יצטרך להוכיח שהפיטורים אכן נעשו שלא כדין. למשל, שלא היתה שום סיבה אמיתית לפיטורים או שההסבר אשר ניתן לא מקובל ונוגד את החוק. כמובן שבמקרים של פיטורים עקב מחלה או הריון, הרבה יותר קל להוכיח שאכן הם נעשו שלא כדין ולכן יש לפצות את העובד.