תביעות נגד משרד הביטחון – כיצד מגישים אותן ומי יכול לעשות את זה

עורך דין

תביעות נגד משרד הביטחון – כיצד מגישים אותן ומי יכול לעשות את זה

על פניו, אנחנו יכולים לחשוב שהגשת תביעה נגד משרד הביטחון זה דבר בלתי אפשרי, דבר שרק גורמים רציניים, משמעותיים יכולים לעשות, כאלה שעומדים לרשותם המשאבים הנדרשים בשביל לתבוע גוף, משרד חזק ועוצמתי כמו משרד הביטחון, בכל זאת, מדובר במשרד הממשלתי החזק ביותר במדינת ישראל.

אך האמת היא מעט שונה, אנחנו לא יכולים למצוא מצבים רבים בהם מוגשות תביעות כנגד המשרד, עקב סיטואציות שונות. זה נכון כאשר מדובר בחברות עסקיות שמגישות תביעות עקב אי עמידה בתנאי החוזה או מכל סיבה אחרת, ובין אם זה כאשר מדובר באנשים פרטיים שמגישים תביעות נגד המשרד מסיבות כאלה ואחרות.

הסיבה העיקרית בגינה אנשים פרטיים מגישים תביעות נגד משרד הביטחון הן בגין פציעות, מחלות ובכלל עקב תפקוד רפואי לקוי, אשר נגרם כתוצאה משירות בצבא או במסגרת אחרת עליה מופקד משרד הביטחון. כך לדוגמא, לא פעם חיילים בשירות צבאי סדיר, מילואים או קבע, מוצאים את עצמם מגישים תביעה עקב מצב בריאותי שמונע מהם לתפקד כראוי, מצב רפואי שמונע מהם לעשות דברים פשוטים ביום יום, מחלות או פציעות שמשפיעות על החיים שלנו לטווח הרחוק.

צריך להבין, משרד הביטחון מופקד על הצבא ועל ארגוני ביטחון אחרים במדינה. למעשה, הוא נחשב למעסיק הגדול ביותר במשק, אם אנחנו מחשבים את כל האנשים שעובדים תחת הארגונים השונים שנמצאים תחת האחריות שלו. לפיכך, הוא אחראי לספק לכל העובדים שלו תנאי עבודה, וכן הוא אחראי לספק להם טיפולים או כל דבר אחר שנדרש, בין אם זה כשהם עוברים תאונת עבודה, מחלה, חבלה, פציעה או כל דבר אחר שיש.

באופן טבעי, כשמדובר בחיילים המצב הוא שונה משל עובדים רגילים. ראשית, סוג הפציעות והחבלות הם אחרים. שנית, מדובר על תאונות עבודה שלא בהכרח מתרחשות במפעל או במשרד, אלא לעיתים בשדה הקרב, שלישית, ההשפעה יכולה להיות הרבה יותר עצומה ורחבה, ארבע, לא פעם הפציעות והחבלות, המחלות או כל דבר אחר, לא משפיעות אך ורק בזמן הווה אלא הן יכולות להתחיל ולהשפיע זמן רב אחרי שהשירות נגמר. מה שאנחנו מכירים כמקרים של פוסט טראומה.

משרד הביטחון, אחראי לספק לאותם גורמים את הטיפול הטוב ביותר בשביל שיוכלו להתגבר על כל הבעיות הנ"ל. אין גורם אחר שיכול לבצע זאת במקומו. צריך לזכור שיש פה גם אינטרס של המשרד לעשות זאת, על מנת שצעירים וצעירות נוספים ירצו ויהיו מוכנים להתגייס, וכן בשביל שאזרחים נוספים יהיו מוכנים לעבוד במערכת.

איך מגישים תביעה נגד משרד הביטחון

ברמת העיקרון, יש לשכור עורך דין שמתמחה בכך, מדובר על עורך דין שמתמחה בכל מה שקשור להיבטים שקשורים ליחס שבין משרד הביטחון לחיילים או לאזרחים שנמצאים תחת האחריות שלו.

מבחינתנו, כמי שמגישים את התביעה, הרי שיש לשמור את כל החומר, את כל הקבלות וכן את כל חוות הדעת של הרופאים והמסמכים השונים שמלמדים על הטיפולים שעברנו ושאנחנו עוברים, כהוכחה למצבנו. מן הסתם, משרד הביטחון ירצה לבחון שאכן אנחנו נמצאים במצב עליו אנחנו מדברים, כמו כן, משרד הביטחון ירצה לבחון את החלק שלו בעניין, ויותר נכון לומר, הוא יבקש לצמצם את החלק הזה, על מנת לא לשאת באחריות ולא לשלם את מה שהוא נדרש.

לפני סיום נדגיש, עורך דין טוב שידע לייצג אותנו כמו שצריך, יוכל לעמוד על האינטרסים שלנו, לשמור עליהם ולדאוג שנקבל את כל מה שמגיע לנו כחוק.